Sila kníh a príbehov ► Dievča, ktoré čítalo v metre

by - 18:55:00

Christine Féret- Fleury

"Je potrebné mať z každého rožka troška, aby sme stvorili svet."

Názov: Dievča, ktoré čítalo v metre / La fille qui lisait dans le métro
Séria: /
Diel: standalone
Vydavateľstvo: Motto / Denoel
Počet strán: 192
Hodnotenie na GR: 3.15
Anotácia:
Ak máte radi knihy, ak sa občas pristihnete, že čítate ponad plece svojho suseda vo vlaku, ak s obľubou snívate a navštevujete antikvariáty - vtedy je táto kniha ako stvorená pre vás… Juliette sa každý deň v tú istú hodinu vezie metrom po trase číslo šesť. Najradšej zo všetkého pozoruje tých, čo okolo nej čítajú. Starú dámu, zberateľa vzácnych vydaní, študentku matematiky, mladé dievča, ktoré sa okolo strany dvestoštyridsaťsedem vždy rozplače. Zvedavo a s nehou na nich hľadí, akoby ich čítanie, ich vášne, ich rôznorodé životy mohli tomu jej - monotónnemu a predvídateľnému - dodať trocha farby. To všetko až do dňa, keď sa rozhodne vystúpiť o dve stanice skôr než zvyčajne a ísť do práce pešo po neznámej ulici. Jediný krok mimo - a celý jej život sa zmení.

"Toľko slov. Toľko príbehov, postáv, krajiniek, smiechu, plaču, náhlych rozhodnutí, hrôz a nádejí."

Hoci mám veľmi rada knihy, ktoré mi odporúčajú ostatní, pretože potom hrozí menšie riziko sklamania, z času na čas siahnem po knihe, o ktorej neviem vôbec nič. Viete predsa ako sa hovorí, že niekedy aj z motyky vystrelí, že?
Nejak takto som sa dostala k tejto maličkej, tenučkej a prekvapivo, veľmi bohatej knihe. Obálka mi prišla ako obálka pre detskú knihu, obsah znel ako niečo hĺbavejšie, niečo, čo by si viac užili starší.
A čo vzniklo z kombinácie?



Writing
Nečakala som, že túto knihu prečítam tak rýchlo. Bolo to rýchle čítanie, v ktorom síce trošku prevládal opis, no pri tejto téme mi to vôbec neprekážalo, pretože opis sa zameriaval na vnútorné pocity hrdinky a jej otázky ohľadom života.
Dielo je teda vyrozprávané v tretej osobe, no na emotívnosti príbehu to nič nemení.
Autorka sa pekne vyhrala s témou príbehov a hlavne s tým, ako veľa sa v našom živote môže zmeniť, keď sa odvážime urobiť čo i len jednu zmenu. Donútila ma uvedomiť si, že na zmenu nemôžem len čakať, nepríde ku mne sama od seba. Zmenu musím urobiť, možno len tým, že vystúpim z autobusu o jednu zastávku skôr a prejdem sa do práce. ( ešteže tie zastávky mám od seba oddelené asi tak 5 minút pešo, toľko ešte zvládnem)
Moje hodnotenie: 3.5/5*

"Nič v živote nie je povzbudzujúce. Je na nás, aby sme naberali vzpruhu všade tam, kde je náš zrak, naše nadšenie, naša vášeň, naše... všetko možné... schopné ju vyňuchať."


Characters
Hlavnou postavou príbehu je Juliette, mladá žena, ktorá nielenže rada číta v metre cestou do práce, no okrem toho pozoruje ostatných ľudí.
Má obyčajnú prácu ako každý druhý, ktorá ju veľmi nenapĺňa, avšak má knihy, ktoré predstavujú nekonečný zdroj dobrodružstva, na ktoré sa v reálnom živote veľmi necíti.
Veľmi sa mi zapáčila táto hrdinka, bolo jednoduché stotžniť sa s ňou a ešte jednoduchšie predstaviť si, ako by to vyzeralo, keby som bola na jej mieste.
V knihe je niekoľko vedľajších postáv, z ktorých každá prispieva k posunu diela vpred, no najviac sa mi aj tak páčila malá Zaida, ktorá bola veľmi vnímavá a videla, ako môžu byť knihy dobrými pomocníkmi, no zároveň hroznými prekážkami.
Muž v klobúku, ako ho Juliette v metre nazvala, vniesol do príbehu vážnosť a zároveň jemnosť, ktorá sa mi veľmi páčila. Povzbudzoval Juliette keď pochybovala a aj vďaka nemu si človek dokázal ýchlo uvedomiť, že niekoho takého by v živote mal mať každý. Dnešný svet je hrozne krutý, každý vám povie, na čo nemáte, čo nikdy nedosiahnete, avšak len skutočný priateľ, ktorý vás ani nemusí poznať, vás podporí, nech je váš sen akokoľvek šialený.
Moje hodnotenie: 4/5*

Plot
Pochopiť zápletku z obsahu je viac-menej nemožné, pretože všetko, čo o knihe prečítate, a odohrá na prvých pár stranách a potom ste vydaní napospas autorkiným nápadom.
Neviem, či to je skutočné "povolanie", ale predstava, že na svete sú ľudia, ktorí tak milujú knihy, až sa venujú ich roznášaniu (vyhliadnú si ľudí, nájdu pre nich správnu knihu a potom mu ju niekde nechajú, alebo mu ju rovno dajú) sa mi veľmi páči.
Juliette sa počas celej knihy učí, ako to v tomto funguje a je skvelé sledovať, čím všetkým si prejde. Pochybnosti, ktorým čelí, pochopenie, ktoré ju čaká... Nemyslela som si, že je možné nájsť toľko reality na tak málo stranách. Autorka si za tú "uveriteľnosť" istotne zaslúži veľkú pochvalu (a potom príde moje skeptické ja, ktoré uvažuje, z čoho by tak títo ľudia mohli žiť. Zo vzduchu???)
Moje hodnotenie: 3,5/5*

Summary
Možno krátke, ale dosť silné dielo, ktoré vo vás niečo zanechá. Donúti vás zamyslieť sa nad životom, ktorý vediete, ktorý by ste chceli, donúti vás uvažovať, či to, čo robíte, je dosť. A ak nie... necháva vám nekonečne veľa nápadov, ako všetko zmeniť, pretože všetko... úplne všetko začína jednou, malinkatou zmenou. Jediné, čo musíme urobiť, je odhodlať sa.

"Táto kniha je neobyčajná.

Urobí vás múdrymi.

Urobí vás šťastnými."


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu ALBATROS MEDIA.
Knihu si môžete zakúpiť TU.

You May Also Like

0 komentárov