Nič nepokladaj za samozrejmosť► When Breath Becomes Air

by - 16:30:00

Paul Kalanithi

"What makes life worth living in the face of death."


Názov: When Breath Becomes Air / Môj posledný výdych
Séria: ....
Diel: stand-alone
Vydavateľstvo: Random House / Noxi
Počet strán: 228 / 280
Hodnotenie na GR: 4.33
Anotácia:
At the age of thirty-six, on the verge of completing a decade's worth of training as a neurosurgeon, Paul Kalanithi was diagnosed with stage IV lung cancer. One day he was a doctor treating the dying, and the next he was a patient struggling to live. And just like that, the future he and his wife had imagined evaporated. When Breath Becomes Air chronicles Kalanithi's transformation from a naïve medical student "possessed," as he wrote, "by the question of what, given that all organisms die, makes a virtuous and meaningful life" into a neurosurgeon at Stanford working in the brain, the most critical place for human identity, and finally into a patient and new father confronting his own mortality.
What makes life worth living in the face of death? What do you do when the future, no longer a ladder toward your goals in life, flattens out into a perpetual present? What does it mean to have a child, to nurture a new life as another fades away? These are some of the questions Kalanithi wrestles with in this profoundly moving, exquisitely observed memoir.

"You can't ever reach perfection, but you can believe in an asymptote toward which you are ceaselessly striving."

Paul Kalanithi bol výnimočný človek s láskou pre literatúru rovnako veľkou ako bola láska k medicíne. Chcel zachraňovať ľudské životy, meniť ich k lepšiemu. To všetko sa zmenilo vo chvíli, keď mu diagnostikovali rakovinu pľúc.
Zo skvelého neurochirurga sa behom mihu oka stal pacient.
Možno to bude tým, že sama milujem medicínu rovnako ako literatúru, no toto dielo sa ma dotklo hneď na niekoľkých úrovniach.


Táto kniha má schopnosť otvárať oči a donútiť vás zamyslieť sa nad sebou, nad rozhodnutiami, ktoré ste urobili a čo je hlavné, nad smerom, ktorým sa chcete uberať. Nikdy neviete, kedy sa môže stať niečo, čo vás poznačí do konca života. Netušíte, aký dlhý život prežijete.
Človek má od života isté očakávania, pracuje na svojich cieľoch a snaží sa robiť to, čo sa od neho očakáva. Čo vám ale ostane, keď na konci všetkého sa aj tak stretnete s prekážkou, ktorú nemôžete zdolať?
Autor sa snaží vyrozprávať svoj životný príbeh, chce nám priblížiť, ako sa dostal tam, kde chcel a ako málo stačilo na to, aby sa jeho plány do budúcna rozplynuli.

"There is a moment, a cusp, when the sum of gathered experience is worn down by the details of living. We are never so wise as when we live in this moment."

Sama som chodila do školy, ku ktorej ma nič neťahalo a nechcela som to robiť, tak som odišla. Načo míňať peniaze a trápiť sa na mieste, ktoré mi neposkytne žiaden, ani najmenší, pocit radosti? Pri čítaní tejto knihy som sa konečne mohla voľne nadýchnuť a povedať či, že som urobila dobre a stále mám čas na štúdium toho, čo chcem. Táto kniha mi otvorila oči a donútila ma tešiť sa na ďalšie dni, ktoré ešte len prídu.
Čítanie tejto knihy bolo jednoduché a náročné zároveň. Štýl písania, ktorým Paul opisoval svoj život bol jednoduchý, zaujímavý, avšak obsah bolo to, čo človek musel pomaly spracovávať. Neraz sa mi pri čítaní stalo, že sa mi po líci kotúľali slzy, najmä pri predstave, čo všetko ešte tento človek mohol dokázať. Keby len mal čas.

"Science may provide the most useful way to organize empirical, reproducible data, but its power to do so is predicated on its inability to grasp the most central aspects of human life: hope, fear, love, hate, beauty, envy, honor, weakness, striving, suffering, virtue."


Ak ste stratení vo svete, medzi ľuďmi, ktorí vás nechápu, nebuďte sklamaní. Je len málo ľudí, ktorí by prežívali to čo vy, ale je veľa iných, ktorí sú na tom ešte horšie. Či už sa rozhodujete kam ďalej študovať, odísť alebo ostať doma, ste sami, táto kniha vás donúti uvedomiť si, čo by vás naozaj bavilo. Pretože jediné, čo môžeme robiť je pokúsiť sa o to žiť tak, aby sme si dokázali povedať, že sme využili čas, ktorý nám bol daný.

"Human knowledge is never contained in one person. It grows from the relationships we create between each other and the world, and still it is never complete."


You May Also Like

0 komentárov