Polnočné príbehy plné mágie ► Trnitá Řeč

by - 4:26:00

Leigh Bardugo

" Láska si potrpí na květomluvu, pravda však mluví řečí trnitou."

Názov: Trnitá Řeč / The Language of Thorns
Séria: Grisha verse
Diel: zbierka poviedok
Vydavateľstvo: Fragment / Imprint
Počet strán: 280
Hodnotenie na GR: 4.46
Anotácia:
Vydejte se do krajiny kouzel, kde vládne temná magie, protéká tudy neposlušná řeka a minout vás může poslušná bouře. Přihlížejte pokoutním obchodům sjednaným pod rouškou noci. Vstupte do měst, ve kterých straší, a do lesů, ze kterých nevede cesta ven. Přečtěte si příběhy o mluvících zvířatech a oživlých figurkách z perníku. V temných pohádkách je totiž možné všechno. Za každým rohem číhá zrada, msta, obětování, ale třeba i láska… Šest pohádkově laděných příběhů s úžasnými ilustracemi z temného a podmanivého světa, známého z fantasy sérií Griša a Šest vran.

"Víš přeče, jak to chodí v pohádkách. Zajímavé věci se dějí jenom krásným dívkám."

Leig Bardugo už neraz dokázala, že je pani spisovateľka, ktorá to so slovami vie lepšie než ostatní. Jej písaniu som prepadla už v knihe Vrania Šestka a odvtedy sa nestačím čudovať, odkiaľ čerpá všetky nápady a príbehy, ktoré svojim čitateľom prináša. Tentokrát si ich pripravila až šesť.
Trnitá Řeč je zbierkou poviedok odohrávajúcich sa v rôznych častiach jej vymysleného sveta, ktoré matky rozprávali svojim deťom počas dlhých nocí v Novej Zemi alebo vo Fjerde, dokonca sa tu nájdu príbehy z Ravky a Kerchu.


Už od malička som počúvala príbehy o princeznách a netvoroch, ktoré obsahovali ponaučenie, pretože tak to chodí. Starí rodičia sa na základe príbehov snažia deťom vysvetliť, čo ich raz čaká a aký musia byť, aby sa vo svete nestratili.
Leigh Bardugo vo svojej zbierke vzala dohromady niektoré staré, nie veľmi známe príbehy, a pretvorila ich do svojho sveta veľmi zaujímavou a jedinečnou cestou.
Každá z rozprávok v sebe ukrýva niečo unikátne, a každá sa mi nesmierne páčila. Nie sú to však tie veselé a bezstarostné príbehy, na aké ste zvyknutí. Tieto poviedky sú o niečo temnejšie, ktoré keby ste čítali deťom, pravdepodobne by sa zľakli a spali pri vás aspoň týždeň. Pre starších čitateľov to nemusí byť desivé, no aj ja som v zbierke našla príbeh, vďaka ktorému som mala zimomriavky pri čítaní.
Najviac poviedok je z Ravky, ale to neznamená, že ostatným chýba mágia. Každý príbeh mal totiž svoje čaro.

Ayama a trnitý les ★★★★★

"Vyprávěj mi příběh, u kterého pocítím víc než vztek, a jestli mě potěšíš, možná tě nechám žít."

Hlavná hrdinka Ayama žije v kráľovstve, v rodine, ktorá sa k nej chová ako k slúžke, zatiaľ čo jej sestru vychovávajú na to, aby sa dobre vydala a zabezpečila im poriadny majetok.
Nanešťastie pre Ayamu, jej rodina sa pri prvej príležitosti zbohatnúť chopí možnosti a pošlú ju na nebezpečnú misiu, aby zabila netvora, ktorý sužuje ich kráľovstvo.
Tento príbeh ma vážne zasiahol, pretože síce bol krátky, obsahoval veľa múdrostí a hlavne nám ukázal, aká dôležitá je sila hlasu.

Příliš chytrý lišák ★★★★★

"Svoboda je břemeno, ale naučíš se ho nosit."

Prvý príbeh z Ravky hovorí o lišiakovi, ktorý sa nenarodil krásny ako ostatní, no za to múdrejší a prefíkanejší. Rozpráva nám o svojich zážitkoch, ukazuje, ako sa dokáže dostať z každej situácie vďaka svojmu umu, no aj to len dovtedy, kým neprestane byť opatrný.
Zaujímavé na tomto príbehu je, ako jednoducho sa dá aplikovať na ľudí a vy by ste si ani nevšimli rozdiel. V dnešnej dobe sú aj tak ľudia, ktorí sa chovajú viac ako zvieratá.

Čarodejnice z Duvy ★★★★

"Temné věci se umějí protáhnout i malými skulinami."

Príbeh, ktorý hovorí o dievčati, obrovskej zime a chalupe, je inšpirovaný klasikou Janíčkom a Marienkou. Autorka sa na príbeh pozrela úplne inak, než ako by čitateľ očakával a síce je to určené pre mladšie publikum, sama som ostala mierne prekvapená jeho vývinom. Vďaka úchvatnému štýlu písania a opisu som sa ponorila do deja, až som si neuvedomila ako a bola som na konci.

Malá kudlička ★★★★

"Pokud jste byli tak pošetilí a sešli ze stezky, záleží jen na vás, jestli se dostanete zpátky."

Pekný a krátky príbeh o tom, ako s krásou prichádza viac trápenia, než by si jeden myslel. Nebol to zlý príbeh, no neohromil ma tak, ako ostatné.
Hlavná postava bola očarujúco krásna vo svete, kde si muži myslia, že môžu mať čo chcú a využijú k tomu čokoľvek a kohokoľvek. Leigh ale ukázala, že aj v Ravke existovalo niečo také ako karma.

Princ Vojáček ★★★★

"Otec. Laskavá bytost, která by od syna nechtěla nic víc, než aby si našel štěstí."

Pri tejto poviedke mi behal doslova mráz po chrbte, pretože aj keď som ako tak poznala klasický príbeh, atmosféra bola oveľa viac pochmúrnejšia.
Autorkinou inšpiráciou pri tomto bol Luskáčik, no s temnejším podtónom. Fakt, že sa tento príbeh odohrával v Ketterdame (stále som čakala, že sa dočkám nejakého odkazu na miesto, ktoré poznáme vďaka Vranej Šestke, ale nič) mu len pridal na zaujímavosti. Droessen nebol len tajomnou postavou, ale zároveň aj niekým, o kom by som sa jednoznačne chcela dozvedieť viac, pretože to vyzeralo na zaujímavú históriu, ktorá by mohla niečo pridať do príbehu.

Když voda zpívá oheň ★★★★★

"Nejsem tu od toho, abych dělala radost princům. "

Možno posledný, ale pre mňa najlepší príbeh. Pre tých, ktorí nevedia, ktorým príbehom začať a nechcú ísť podľa poradia, rozhodne začnite týmto. Leigh Bardugo sa pri písaní inšpirovala príbehom Hansa-Christiana Andersena- Malá morská víla, alebo aspoň jednou z postáv, ktorá sa v nej vyskytla.
Ulla bola kedysi vílou, ktorú všetci v mori považovali kvôli jej pokožke za čudáčku, avšak jej hlas a talent boli na nezaplatenie.
Jej príbeh mi lámal srdce, pretože bol surový a plný beznádeje. Dokazuje, že tie najhoršie veci sa stávajú ľuďom, ktorí majú najlepšie úmysly.

Či sa vám páčila Griša trilógia alebo preferujete príbeh vyvrheľov z Vranej Šestky, rozhodne si nechcete nechať ujsť tieto príbehy, ktoré krásne dotvárajú celkovú atmosféru a dávajú mu tak úplne iné, reálne rozmery. Mám vážne podozrenie, že Leigh navšítivila tento kúzelný svet a jeho obyvatelia jej dovolili spísať ich kroniky.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu ALBATROS MEDIA.
Knihu si môžete zakúpiť TU..

You May Also Like

0 komentárov