Dokonalosť je nedosiahnuteľná ► Chybná

by - 1:30:00

Cecilia Ahern

"autorka bestsellerov ako S láskou Rosie, prichádza s drsnou dystopickou dilógiou o dievčati, ktoré spoločnosť odsúdi."

Názov: Chybná / FLawed
Séria: Chyná / FLawed
Diel: prvý
Vydavateľstvo: Slovart / Feiwell and Friends
Počet strán: 320
Hodnotenie na GR: 4.09
Anotácia:
Život Celestine Northovej nemal chybu. Bolo také ľahké byť dokonalou dcérou a sestrou, obľúbenou medzi spolužiakmi aj učiteľmi, priateľkou najžiadanejšieho chalana na škole. Stačilo však jedno rozhodnutie, ktorým porušila pravidlá, a odrazu jej hrozí strata slobody - ak ju dokonalá spoločnosť uzná Chybnou a vypáli jej na telo znamenie.
Cecelia Ahern vo svojom strhujúcom young adult debute prináša príbeh zo sveta, kde bezchybnosť je normou a jeden chybný krok vedie k zavrhnutiu a trestu. Príbeh, kde sa možno nie tak bezchybné sedemnásťročné dievča stane proti svojej vôli vyvrheľkou, no aj hrdinkou.

"Je to celé o moci. O kontrole. O spoločnosti, v ktorej žijeme."

Ceciliu Ahern som na knižnej scéne zaregistrovala ako autorku diela S láskou Rosie a automaticky som si ju zaškatuľkovala ako autorku contemporary príbehov. Viete predsa, aké jednoduché to je, keď sa autor venuje prevažne jednému žánru- netušíte, čo všetko ešte dokáže.
Keď som sa ale dozvedela, že napísala dystopickú sériu o sedemnásťročnom dievčati, bolo mi jasné, že po nej musím siahnuť. Akoby aj nie, chcela som predsa vidieť, ako sa popasuje s týmto žánrom.
Súdiac podľa zimomriavok na mojom tele, dovolím si tvrdiť, že to zvládla bravúrne.




Writing
Keď som otvárala knihu, ani v najdivokejšom sne som nečakala, že ju budem takto milovať. Čakala som všetko, ale nie toto.
Chybná je písaná v prvej osobe a vďaka tomu čitateľ vidí svet tak, ako ho vníma hlavná postava- Celestine. Autorka sa vyhrala s opisom sveta, priblížala históriu a zároveň nechávala čitateľa celý čas v napätí čakať na ďalšie zvraty. Páčila sa mi premyslenosť spoločnosti, ale aj tak som sa neubránila hnevu, ktorý vyústil do chvíle, keď som knihu s rachotom zatvorila a predýchavala niektoré scény. Nebolo to tým, že by bola kniha zlá, práve naopak. Podľahla som tomu svetu do takej miery, až som brala všetko osobne.
A to, knihomoli, je známkou dobrej knihy.
Moje hodnotenie: 4.5/5*

Characters
Ako som už spomínala, hlavnou hrdinkou je dievča menom Celestine, o ktorom každý vie, aká je dokonalá. Všetkým ide príkladom, počúva príkazy, nekladie zbytočné otázky. To všetko, kým sa jej súcit neocitne v rozpore so zákonom.
Človek je tvorom omylným, a preto si myslím, že je nemysliteľné, aby existoval svet, kde sú všetci dokonalí. Každý z nás občas klame, zle sa rozhodne... Všetci sme takí. Robíme chyby, z ktorých sa učíme. A to nás robí dobrými.
Škoda, že niečo také neplatí pre Celestine, ktorá na svoju "chybu" kruto doplatila. Čo sa mne osobne ale páčilo bol celkový efekt, ktorý to na ňu malo. Zatiaľ čo v prvej časti som ju považovala skôr za pasívnu postavu, ktorá by stála tam, kde by ste ju postavili, v tej druhej sa vykreslila ako postava, ktorá má ešte čo ponúknuť.
Veľkú úlohu zohrávala rodina. Sestre som síce veľmi nepochopila a nedokázala s ňou sympatizovať, avšak to môže byť len ťahom autorky, takže som zvedavá, čo sa s ňou stane. Hlavne preto, ako sa so Celestine podobajú. Niečo také by sa dalo využiť.
Hovorí sa, že láska len tak nezmizne, no Art mi dokázal presný opak. Táto postava ma v diele ničím neprekvapila, pretože všetko, čo som čakala, urobil. Bolelo ma to za Celestine, avšak myslím, že každý na konci dostane, čo mu patrí. Niekto s ním súcití, aké to musí mať ťažké, ale jediné, čo cítim ja, je hnev, pretoe milovanej osobe sa nikdy neotočíte chrbtom. Znamenie alebo nie.
Moje hodnotenie: 4/5*


"Keď raz niečo uvidíš, už to nemôže byť nevidené. Keď raz niečo počuješ, už to nikdy nebude nevypočuté."


Plot
Povedať, že som si zamilovala zápletku knihy by nebolo spravodlivé, nakoľko čakám, čo sa stane v druhej, a poslednej, časti.
Príbeh začína úplne nevinne, dozvedaváme sa o svete, kde sa ľuďom ako tak podarilo potrestať občanov USA za priestupky, ktorých sa dopustili. Označiť ich a nedovoliť, aby otrávili zvyšok spoločnosti musí byť predsa dobrý spôsob ochrany, nie? Vypáliť zlým osobám na telo CH, aby ostatní videli, že nie sú dokonalí, a držali sa od nich stranou sa zdá byť spravodlivé... ale je?
Keď sa dostaneme viac do hĺbky príbehu, máme možnosť zistiť, že spoločnosť rozhodne nie je tak dokonalá, ako sa nám zdala. Beczhybní majú častokrát viac chýb, než Chybní značení.
Čo vám káže urobiť logika, keď si v autobuse všimnete starého človeka, ktorý kašle a nedokáže sa poriadne nadýchnuť?
Logika: Pomôžem mu sadnúť si, nech sa upokojí a prečká záchvat.
Zákon: Nepomôžem mu, pretože je Chybný a tí si pomoc nezaslúžia.
Táto kniha úplne odpálila moje mozgové bunky, pretože bola surová. Donútila ma kričať a premýšľať... Dokonca som ju po istej scéne musela zatvoriť a len tak som asi desať minút hľadela do stropu, premýšľajúc. Čo by som urobila ja?
Moje hodnotenie: 5/5*

Summary
Relatívne krátka kniha, no skrýva v sebe mnoho otázok, ktoré by sme si mali všetci položiť. Chceme takto dopadnúť aj my?
Ceclia Ahern vo svojom diele vytvorila svet, ktorý až desivo pripomína ten náš a z ktorého pri čítaní behá človeku mráz po chrbte. Logika sa tu ľahko stráca a čo je za normálnych okolností morálne, je odrazu zlé. Ako čiateľ som sa neraz ocitla v situácii, z ktorej moje logicky uvažujúce ja zápasilo s tým slušným, ktoré by nasledovali všetky pravidlá. Ale, ako povedala Celestine... Nie všetky pravidlá sú robené na to, aby nás chránili.

"Blažená nevedomosť. Vedomosť je často obrovská zodpovednosť, ktorú nikto nechce niesť."

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu SLOVART.
Knihu si môžete zakúpiť TU.


You May Also Like

0 komentárov