The Fantasy Tropes Tag

by - 16:45:00



Každý knihomoľ má svoje obľúbené a nenávidené knižné trópy. Či už sa jedná o vyvolenú princeznú alebo strateného syna... Všetci v knihách niečo hľadáme.
Prednedávnom som u Lili na blogu narazila na skvelý tag, ktorý som sa rozhodla vyplniť a dúfam, že tak urobí aj niekto z vás. V sekunde, keď som videla otázky, ku každej mi napadla jedna z Disney princezien. Možno to bude tým, že Disney je ako stroj na fantasy klišé, s ktorými sa stretáva čitateľ v knihách.

"Stratená princezná"

Kniha/séria, o ktorú si počas čítania stratila záujem

Pri výbere série, o ktorú som stratila záujem, som si ani nemusela prečítať otázku, aby som mala v hlave jasno. Vedela som, že to vyhrá Trón zo skla od S.J.Maas.
Trón zo skla je séria, ktorú som si rýhlo obľúbila, pretože bola... iná. Nezahŕňala žiadnu princeznú, ale vrahyňu. Páčil sa mi svet a vedľajšie postavy, no ako pribúdali knihy, pribúdalo aj moje otrávanie. Doteraz považujem za najlepšiu knihu tejto série The Assasin's Blade, čo je zbierka piatich noviel, ktoré sa udiali pred prvou knihou. Od tretej knihy u mňa táto séria nenávratne klesla.

"Rytier v žiarivom brnení"

Populárna ("hyped") kniha/séria, ktorej čítanie si si užila

Rozhodne The Cruel Prince od Holly Black. Bol to môj prvý stret s autorkou a síce som od toho veľa nečakala ( poučila som sa, že hype ešte neznamená kvalitné dielo, skôr naopak- najčastejšie má len kvalitnú obálku), na konci knihy som bola prekvapená, ako sa mi v skutočnosti páčila.
Uznávam, že kniha mala svoje muchy a prvú polovicu ma zaujímal akurát tak svet, ale ako to už býva, druhá polovica ma úplne dostala a posledné strany som pretáčala tak rýchlo, ako som vedela. Postavy často nevedeli, čo samé chcú, robili chyby, neboli len dobré alebo zlé, takže za mňa je to palec nahor.

"Starý múdry čarodejník"

Autor, ktorý ťa fascinuje svojím písaním

Je veľa autorov, ktorých prácu obdivujem. Dokážu ma ňou upútať a možno nenapíšu úplne do detailov premyslené dielo, stále ma zaujme a skôr, akoby som si mohla všimnúť chybičky, ocitnem sa na konci.
Medzi mojich obľúbených autorov/autorky patrí hlavne Leigh Bardugo, ktorej Vraniu Šestku asi tak skoro nič neprekoná. Dej bol možno pomalší, avšak detailnosť diela spolu s rôznorodosťou postáv si ma okamžite získali.

"Slečinka v tiesni"

Nedocenená postava, ktorá by mala dostať väčší priestor

Najprv som chcela povedať mená niektorých postáv zo série ACOTAR od S.J.Maas, no potom mi napadlo, že pri nej človek nikdy nevie, kto dostane svoju vlastnú knihu, takže toto preskočím.
Keď sa nad tým spätne zamyslím, stále som považovala Morphea zo série Šepotání od A.G. Howard za nedoceneného. Nielenže bol jediným dôvodom, prečo som tú nezmyselnú sériu dočítala, aj tak som sa o ňom veľa nedozvedela a cítila sa podvedene.

"Magický meč"

Magický/á predmet/schopnosť, ktoré by si chcela vidieť čo najmenej

V poslednej dobe som zistila, že mi prekážajú knihy,ktoré obsahujú slová ako "stratená princezná", "vyvolený" .... už v anotácii.
Chápem, že stratené princezné boli a stále budú v kurze, ale čo tak vypovedať príbeh z pohľadu ich pravej ruky? Osobne som už unavená z princezien, ktoré mi už v prvej kapitole povedia o danej princeznej a potom sú prekvapené, keď sa dozvedia, že to sú práve ony. Oh boy, táto téma mi stále dokáže dvihnúť tlak, poďme radšej ďalej.

"Hlúpy podliak"

Fráza, pri ktorej musíš prevracať očami

Myslím, že mi všetci odpustíte, keď sa zdržím originality a poviem onú slávnu vetu: "...a vypustila dych, o ktorom ani netušila, že ho zadržiavala po celý čas."
Stále, keď počujem túto vetu, premýšľam, ako to len tie postavy dokážu. Nevedomky zastaviť prirodzené úkony organizmu ako dýchanie? Sú všetci potajme kúzelníkmi? Chápem, že sú chvíle, kedy je v diele napätie a postavy prosto zadržia dych, ale aby to urobili podvedome? Uhm... dosť nelogické.

"Neskrotený drak"

Magická bytosť, ktorú by si chcela ako domáceho miláčika

Existuje veľa magických tvorov, ktoré by som chcela mať doma, no na druhej strane, niekedy mám strach aj z vlastného tieňa, takže neviem, ako by som vychádzala s mojím maznáčikom. Každopádne, keby som chcela zvieracieho pomocníka, isto by som dúfala v horskú levicu z knihy Tri Temné Koruny od Kendare Blake. Nielenže bola silnou spoločníčkou, páčil sa mi vzťah, ktorý s Jules mala. Chránili jedna druhú, nehľadiac na to, kto bol človek a kto zviera.

"Vyvolený"

Kniha/séria, ktorá ťa vždy bude baviť

Je veľa fantasy kníh, ktoré zbožňujem a ktoré som ohodnotila piatimi hviezdičkami. Čo ma ale zaráža je fakt, že len málo z nich by som si v tejto chvíli prečítala. Séria, ktorú by som dokázala čítať aj o polnoci, keď by som mala na niečo chuť, je rozhodne Percy Jackson od Ricka Riordana.
Rick Riordan píše jednoducho, s humorom a hlavne srdcom. V jeho dielach som si nevšimla žiadne zbytočné scény, nič vynútené. Percy a jeho partia sa stali tým najlepším liekom na smútok hocakého pôvodu a nudu, keď len hľadím na knihovníčku a premýšľam, čo dnes.

_________________________________

Ako ste na tom vy? Plánujete si spraviť tento tag? Už ste ho robili? Pripnite mi odkaz na váš článok, veľmi rada si ho prečítam. :)


You May Also Like

0 komentárov