Veľkosť je nepodstatná ► Vietor vo dverách

by - 5:21:00

Madeleine L´engle

"Vietor vo dverách je druhý diel pentalógie Struny času."

Názov: Vietor vo dverách / A Wind in the Door
Séria: Struny času / Time Quintet
Diel: druhý
Vydavateľstvo: Slovart / Dell Laurel- Leaf
Počet strán: 200
Hodnotenie na GR: 4.05
Anotácia:
Jeden sychravý novembrový deň sa Meg Murryová vráti zo školy a jej brat Charles Wallace jej oznámi, že v zeleninovej záhrade spozoroval draky. V tú noc sa Meg, Charles Wallace a ich kamarát Calvin vyberú do záhrady, kde im tajuplný Učiteľ prezradí, že to, čo videli, neboli vôbec draky, ale prazvláštni cherubíni. Vysvitne, že Charles je vážne chorý a Učiteľ s prapodivnými tvormi mu prišli na pomoc - tým, že ho uzdravia, udržia rovnováhu vo vesmíre a zabránia zlu, aby ich pohltilo.

"Prečo ľudia nikdy neveria tým, ktorí sú odlišní? Som naozaj taký iný?"


Každý dobrý príbeh musí mať schopnosť vtiahnuť vás do deja od prvého slova a "vypľuť" vás po tom poslednom. Nejako takto by sa dal zhrnúť môj zážitok s touto, na oko, detskou knihou.



Writing
Niektorí autori majú schopnosť napísať príbeh, ktorý si užijete, no po zatvorení knihy naň zabudnete. Iní zas dokážu napísať dielo tak nevinné, a predsa tak hĺbavé, že vo vás doznieva aj niekoľko dní po prečítaní. Medzi takých patrí aj Madeleine L´engle.
Priznám sa, že do tohto roku som o autorke ani nepočula, no teraz si neviem predstaviť môj zoznam obľúbených midlle-grade kníh bez nej.
Autorkin štýl písania ja krásne jednoduchý. Nezačína zdĺhavými opismi, namiesto toho nás už od začiatku vhodila do deja. Aj vďaka tomu som obracala jednu stranu za druhou, pretože som sa túžila dozvedieť, čo bude nasledovať.
V diele sa vyskytuje viacero čudesných tvorov ako napríklad Cherubínstvo (obrázok vpravo) a spôsob, akým boli opísané sa mi veľmi páčil. Bolo to kreatívne a zároveň vizuálne.
Moje hodnotenie: 5/5*

Characters
V príbehu sa stretávame s prevažne rovnakými postavami ako v jednotke. Hlavnú úlohu aj naďalej zohráva Meg- dievča, ktoré sa až príliš jednoducho dokáže ocitnúť až po uši v problémoch.
Na diele sa mi páči reálnosť všetkých postáv, ktoré sa tu vyskytujú. Meg je iná, no zároveň je ako každý iný tínedžer. Je zbrklá, ľahko sa urazí, ale pôsobí pritom tak presvedčivo, až jej to človek nedokáže zazlievať. Minimálne ja som nemohla.
Stále mi imponuje jej skvelý vzťaj s bratom, Charlesom Wallacom. Malý šesť ročný génius to v príbehu nemá jednoduché a neraz som ho chcela objať, pretože si to zaslúžil.

"Láska nie je to, čo cítiš, ale to, čo robíš. Nikdy v živote som nič necítil."

Rovnako ako hlavnú postavu, tak som si zamilovala aj všetky vedľajšie, ktoré sa v diele objavili. Či už sa jednalo o postavy z prvej časti, alebo také, s ktorými sme sa zoznámili po prvýkrát.
Calvin bol rovnako skvelým priateľom ako aj minule a dúfam, že ich priateľstvo s Meg nikdy nič nenaruší, pretože aj tu sa ukázalo, že je lepšie mať jedného, verného, priateľa, ako tucet falošných.
Moje hodnotenie: 5/5*

Plot
Každý, kto si prečíta obsah knihy, si automaticky pomyslí, že sa jedná len o ďalšiu starú detskú sci-fi knihu. Nuž, dovoľte mi povedať vám, že v tejto knihe ide oveľa viac než len o sci-fi prvky.
Keď som knihu čítala, značila som si zaujímavé myšlienky, citáty a postrehy. Až po dočítaní som si spätne uvedomila, že v tomto príbehu sa odohralo tak veľa rôznych vecí, že povedať, že som si pritom oddýchla, by bolo klamstvo. Ja som sa totiž hnevala.
Mala som zlosť na každého, kto sa dotkol malého Charlesa Wallaca, ktorý bol na svoj vek vyspelý, a preto iní usúdili, že nezapadá do spoločnosti. Je až desivé, ako dokonalo jeho príbeh sedí aj na dnešnú dobu, ktorá je od knihy vzdialená viac ako štyridsať rokov.
Ako anotácia napovedá, ústredný dej sa točí okolo Charlesa Wallaca, ktorého mitochondrie v organizme začnú kolabovať. Do príbehu vstupuje tajomný, ale veľa múdry Učiteľ- Blajeny, ktorý môže Meg ukázať cestu, a tak pomôcť zachrániť brata.
Veľmi sa mi páčil tento aspekt knihy, ktorý ukázal, ako by malo vyzerať pevné puto medzi súrodencami. V niektorých častiach som sa s Meg dokázala ľahko stotožniť, pretože aj medzi mnou a mojou sestrou je podobný vekový rozdiel.
Moje hodnotenie: 4.5/ 5*

Summary
Vietor vo dverách je malá knižôčka, ktorá v sebe skrýva mnoho krásneho a zároveň smutného. Len ťažko sa mi verí, že pôvodne vyšla v roku 1973, pretože jej nadčasovosť je dych berúca. Nie je to obyčajná sci-fi kniha, je to niečo viac. Hovorí o sile predstavivosti, no hlavne hovorí o sile rodiny.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu SLOVART.
Knihu si môžete zakúpiť TU.

You May Also Like

0 komentárov