Skús prežiť ► Škrabot

by - 14:28:00

Triler od slovenského autora, v ktorom túžba po sebapoznaní a novom začiatku naráža na ambície a sny o kariére."

Názov: Škrabot
Séria: /
Autor: Peter Derňár
Diel: standalone
Vydavateľstvo: Lindeni
Počet strán: 376
Hodnotenie na GR: 5*
Anotácia: Štyridsiatnik Peter má krátko po rozvode. Okrem excentrickej exmanželky musí zvládať aj pubertálnu dcéru. Peter takto nechce žiť ďalej a len sa utápať v smútku. Ako riešenie sa mu núka terapia tmou – nechá sa na týždeň zavrieť do miestnosti bez okien, aby sa postavil vlastným strachom, prekonal ich a mohol vstúpiť do novej etapy života s čistým štítom.
Tomáš je filmár a už má po krk natáčania hlúpych reklám a priblblých televíznych seriálov. Keď sa mu v televízii nepodarí zrealizovať projekt, od ktorého si veľa sľuboval, niečo sa v ňom zlomí a radikálne prehodí výhybku. Začne odznova.
Lenže keď sa životy dvoch mužov pretnú, ani jeden z nich nehovorí celú pravdu a v hĺbke duše schováva nejedno nepekné tajomstvo.



Veď ja ti ukážem! Všetkým vám ukážem!"


Ak existuje žáner, ktorý slovenskí autori ovládajú na výbornú, tak je to práve triler. Nikdy ma neprestane udivovať, s čím novým dokážu prísť. 
Už z obsahu je jasné, že táto kniha bude iná než ostatné. Dej sleduje príbehy dvoch mužov- Petra a Tomáša. Obaja majú niečo spoločné, a predsa by nemohli byť odlišnejší. 

Peter je novinár, ktorému sa síce darí v práci, no v súkromnom živote to nemá práve najľahšie. Ako rozvedený otec, so ženou, o ktorej radšej pomlčím, a dcérou, ktorá hodnotí krásu materiálnymi vecami, sa snaží ako vie prežiť zo dňa na deň. Keď však na internete nájde ponuku na pobyt v tme, okamžite sa lapí šance na nápravu svojho života. Tak to predsa stojí aj na nete, nie? 
Tomáš je nádejný filmár s predstavivosťou, ktorú by mu nejeden človek mohol závidieť. Len škoda, že na našom Slovensku ide väčšina vecí cez známosti, a tak ho čaká jedno odmietnutie za druhým. Našťastie má dobrého kamaráta, Dávida, vďaka ktorému sa mu stále darí nájsť si nové zakázky. 

Autor sa v diele vyhral hneď s viacerými témami, a aby toho nebolo málo, prispel doň niečím neobyčajným. Na pozadí príbehu dvoch mužov sa črtá príbeh starý niekoľko storočí. Hovorí o predkoch jedného z hrdinov, no nie sú to oni, o kom to je. Všetko sa stále vracia k stromu na pozemku, o ktorom si ľudia myslia, že je prekliaty. 
Z knihy dýcha tajomno a napätie, ktoré človeka núti otáčať jednu stranu za druhou, len aby sa dozvedel, ako to skončí. Musím povedať, že sa mi už dlho nestalo, aby som nevedela predpovedať koniec knihy, no táto ma dostala. Respektíve, po dočítaní som ostala civieť pred seba s otvorenými ústami ako teľa na maľované vráta. Temná atmosféra sprevádzajúca celý dej si ma úplne získala.

Najviac ma asi prekvapil štýl, akým je kniha písaná. Delí sa totiž na tri časti, pričom každá má svojho "hrdinu". Čitateľ si tak postupne sám skladá jednotlivé kúsky skladačky dohromady. Sama som bola schopná pochopiť až po dočítaní druhej časti, kedy sa mi v hlave ozvalo hlasné CINK! a všetko mi dalo zmysel. 

Naozaj je miesto, na ktoré tak tvrdohlavo doviedol svoju milovanú, prekliate?"

Čo ma však úplne fascinovalo boli čierne stránky, na ktorých autor vypovedal príbeh viacerých generácií jednej rodiny. Sprvu sa to zdalo ako obyčajný, doplnkový, príbeh, ale nakoniec sa z toho vykľulo čosi väčšie. Dozvedeli sme sa o živote bežných, dedinských ľudí, ktorí mali svoje chyby a nie vždy dokázali zniesť to, čo si pre nich svet pripravil. 
Na slovenských knihách sa mi páči, keď autor ostane na domácej pôde. Sme možno malá krajina, ale zaujímavých miest máme viac ako dosť. V trileri sa striedavo pozeráme na Bratislavu a časť Palaríkova, ktorú si, aj vďaka tejto knihe, viem oveľa lepšie predstaviť. Som zvedavá na autorove ďalšie knihy, čím nás ešte prekvapí. 
Taktiež má u mňa bod jazyk, ktorým je dielo písané. Ľahký, hovorový, nenútený... Presne takto si predstavujem knihu, ktorá ma chytí od začiatku a vyhodí na konci. Priznám sa, že som ňou na konci aj listovala či mi z nej pár strán neubudlo. 
Za menšie mínus považujem nedostatok opisov postáv, ktoré mi trochu chýbali. Viem, že v knihe boli iné, podstatnejšie veci, ale tie opisy mohli byť čerešničkou na torte. Ja som ich tam, bohužiaľ, nenašla dostatok. 


Ide mu predsa o dobrú šou a len sa teší z výsledku, ktorý už teraz prekonal jeho najsmelšie očakávania..."

Škrabot je rozhodne jeden z "must reads" pre všetkých fanúšikov trileru, nielen vďaka svojmu deju, no aj posolstvu, ktoré v sebe nesie. Život je totiž komplikovaný a žiaden človek nie je vyslovene dobrý alebo zlý. Všetci sme kombináciou dobra, zla a udalostí, ktorým musíme čeliť. 
Koniec koncov, medzi vášňou a šialenstvom je len tenká hranica.

 

 
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu ALBATROSMEDIA.

Knihu si môžete zakúpiť TU.

You May Also Like

0 komentárov