Samé klamstvá ► Všetko je tak, ako má byť

by - 23:41:00

Nina LaCour

Najlepšia tínedžerská kniha roka 2018!

Názov: Všetko je tak, ako má byť / We are okay
Séria: /
Diel: standalone
Vydavateľstvo: CooBoo
Rok vydania: 2019 / 2018
Počet strán: 192
Hodnotenie na GR: 3.97
Anotácia:
Ako by vyzeral tvoj život, keby si jedného dňa odišla z domu na druhý koniec sveta len s mobilom vo vrecku? Marin to urobila. V deň, keď sa utopil jej starý otec, ktorý ju vychovával, sa otočila San Franciscu chrbtom. Odletela na univerzitu do New Yorku a s nikým z rodného mesta viac neprehovorila. Zo strachu? Z hanby? Alebo utiekla pred smútkom?
Blížia sa však zimné prázdniny, a hoci sa Marin rozhodla stráviť Vianoce vo vyľudnenom internáte, musí ešte pretrpieť trojdňovú návštevu bývalej najlepšej kamarátky Mabel. Za tie mesiace jej neodpovedala na stovky esemesiek ani desiatky telefonátov. Čakajú ju tri dni plné spomínania na svoje staré ja. Tri dni prežívania toho posledného leta na Západnom pobreží. Tri dni osamote v snehovej víchrici, kde sa nedá pred otázkami ani pravdou ujsť.

"Nevedomosť je desivá a ponurá. Človek sa jej nechce podvoliť.
No zdá sa mi, že väčšinu času v nej aj tak zotrvávame."


Niektoré knihy prečítate a vo chvíli, keď ich zatvoríte, poriadne si nepamätáte, o čom boli. Potom sú také, ktoré vo vás odznievajú aj týždne po dočítaní. Táto kniha je ale špeciálna, pretože ešte len po dočítaní máte možnosť poriadne ju precítiť. Jej správa vo vás bude rezonovať aj naďalej.


Writing
Keby som si neprečítala záverečný odkaz autorky, myslela by som, že to všetko zažila na vlastnej koži, tak intímne na mňa niektoré scény pôsobili.
Dielo je vyrozprávané z pohľadu Marin, ktorá sa pomocou flashbackových kapitol snaží vyrovnať s minulosťou a hlavne so zradou, ktorú utŕžila od osoby, od ktorej to najmenej čakala.
LaCour sa podarilo vystihnúť emócie postáv vskutku autenticky a ja som nedokázala dočítať knihu so suchými očami.
Kniha je plná úvah, vnútorných monológov a hlavne nám ukazuje, ako človek, aj keď si to nechce priznať, túži po niečej prítomnosti. Nikto by totiž nemal ostať sám. Nikdy a za žiadnych podmienok.
Moje hodnotenie: 4.5/5*

Characters

"Ukonči každý deň a nevracaj sa k nemu. Urobil si všetko, čo bolo v tvojich silách. Nejaké prešľapy a hlúposti sa doň bezpochyby priplietli, ale čo najskôr na ne zabudni."

Hlavnou postavou príbehu je Marin, ktorá po smrti starého otca odišla na druhý koniec USA v nádeji, že začne odznova, bez hocakých bolestivých spomienok.
Hovoriť o tejto postave, hodnotiť ju, je náročné, pretože po prečítaní knihy mám pocit, akoby som ju dôverne poznala. Jej myšlienky nás sprevádzajú dejom a len vďaka nim máme pocit, že sa niekam pohýname. Kniha totiž nie je založená na dynamike deja, ale na vývoji postáv, čo jej uberá na akcii a kvôli čomu niekedy mohla pôsobiť trochu zdĺhavo.
Ďalšou dôležitou postavou je Mabel. S Marin boli nerozlučnými kamarátkami, miestami aj trochu viac, ale spoločne s Marin zmizli aj ich dlhé hovory. Bolo pre mňa náročné zistiť, čo si myslieť o Mabel, keďže na to, aby som ju poriadne spoznala, som potrebovala viac informácií z minulosti. Nakoniec som si ju obľúbila rovnako ako Marin a myslím, že môžem s istotou povedať, že by z nich boli tie najlepšie sestry na svete.
Moje hodnotenie: 3.5/5*

Plot
Kedže je kniha poháňaná postavami, prevládajú v nej vnútroné prehovori.
Kombinácia minulosti, ktorá sa prepája s prítomnosťou ešte nikdy do seba tak skvele nezapasovala, ako tomu bolo tu. Veľmi sa mi to páčilo, ako sme sa vždy po maličkých kúskoch dozvedeli niečo nové. Bolo to dosť osviežujúce.

"Teraz, keď to pochopím, sa v mojom vnútri náhle vytvorí trhlina, cez ktorú prenikne také žiarivé svetlo, až to bolí, a hoci si uvedomujem, že tak to bude najlepšie, jedna moja časť zostane navždy hlboko poznačená."

Marin mala so svojím starým otcom skvelý vzťah. Po tom, čo jej umrela mama, bol pre ňu tým jediným, čo jej ako tak pripomínalo rodiča. Hoci jej stále hvoroil, že mu po jej mame nič neostalo, a tak nemôže do školy doniesť žiadne fotky... Marin svojho deda nikdy nespochybnila. Prečo by aj mala? Veď by jej neklamal... Alebo áno?
Marinine vyrovnávanie sa s minulosťou síce bolo dôležité pre jej psychické zacelenie, no bola to minulosť, ktorá ma čímsi zaujala. Možno to bolo tými malými, najprv nenápadnými, náznakmi, že u nich nebolo všetko v poriadku.
Čo sa mi na príbehu veľmi páčilo bolo priateľstvo týchto dievčat, ktoré zotrvalo aj napriek všetkému, čo sa stalo. Na začiatku som dúfala v iný koniec, no na konci som si nedokázala predstaviť nič iné.
Vskutku pozoruhodný príbeh plný myšlienok, ktoré vás donútia premýšľať aj potom, čo knihu zatvoríte.
Moje hodnotenie: 4/5*

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu ALBATROS MEDIA.
Knihu si môžete zakúpiť TU.

You May Also Like

0 komentárov